Attitudes van leerkrachten, ouders en leerlingen ten aanzien van inclusief onderwijs: Een overzichtsstudie
Trefwoorden:
Samenvatting
Het onderwijs in Nederland en omliggende landen is er steeds meer op gericht om ook leerlingen met beperkingen onderwijs op maat te bieden binnen het reguliere (basis)onderwijs. Deze ontwikkeling wordt veelal aangeduid met ‘inclusief onderwijs’. Het realiseren van inclusief onderwijs blijkt echter niet eenvoudig te zijn. Een deel van de leerlingen met beperkingen vindt in sociaal opzicht moeilijk aansluiting met klasgenoten. Een belangrijke factor daarin zou de attitude van leerkrachten, ouders en medeleerlingen kunnen zijn. In deze overzichtsstudie worden de attitudes van leerkrachten, ouders en leerlingen beschreven. Tevens wordt er een overzicht gegeven van variabelen die een positieve invloed hebben op de attitudes. De uitkomsten van de studies laten zien dat alle drie groepen overwegend neutrale attitudes hebben. De discussie gaat in op de consequenties voor inclusief onderwijs in Nederland en mogelijkheden voor interventies om attitudes te bevorderen.