Leraren en hun intentie tot het gebruik van digitale leermaterialen in hun onderwijspraktijk

Auteurs

  • M. Vermeulen
  • F. Acker van
  • K. Kreijns
  • H. Buuren van

Trefwoorden:

Samenvatting

Het ministerie van OCW heeft in 2009 het initiatief genomen om door middel van het project Wikiwijs het gebruik van (open) digitaal ontsloten leermaterialen te stimuleren in het onderwijs. Voor een succesvolle invoering van Wikiwijs moet het aantal deelnemende leraren voldoende groot zijn. Omdat uit verschillende onderzoeken blijkt dat zelfs als alle mogelijke voorwaarden voor gebruik van ICT zijn gecreëerd, leraren ICT toch maar zeer beperkt gebruiken, is in het kader van het Wikiwijs-initiatief een vragenlijstonderzoek uitgevoerd in het primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs, om te verkennen door welke individuele kenmerken de intentie digitale leermaterialen te gebruiken wordt bepaald. Op basis van het Geïntegreerde Model voor Gedragsvoorspelling, is het vermoeden dat self-efficacy, houding en subjectieve norm een centrale medierende rol spelen bij de intentie van leraren om DLMs in hun onderwijs in te zetten. Uit de resultaten blijkt dat deze kernvariabelen de invloed van individuele factoren zoals ICT-angst, ICT-vaardigheid, ervaren ondersteuning en persoonlijk ondernemerschap op de intentie tot het gebruik van digitale leermaterialen voor een groot deel verklaren.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-01

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Leraren en hun intentie tot het gebruik van digitale leermaterialen in hun onderwijspraktijk. (2023). Pedagogische Studiën, 89(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14286