Discussie: Wetenschap en vakmanschap en de toekomst van de onderwijs/leerwetenschappen

Auteurs

  • J.A. Bulterman-Bos

Trefwoorden:

Samenvatting

Wetenschap dankt haar bestaansrecht voor een belangrijk deel aan de knowhow die zij ontwikkelt om praktische problemen op te lossen. In deze discussiebijdrage worden argumenten aangedragen om wetenschap op vakmanschap voort te bouwen: a) vakmanschap versterkt het waarnemingsvermogen van de onderzoeker, wat onmisbaar is voor de ontwikkeling van de wetenschap, b) het toepassen van theorie maakt het mogelijk om anomalieën te ontdekken wat een bron van wetenschappelijke verrijking kan zijn, c) verbinding met vakmanschap maakt het mogelijk dat wetenschap (kritisch) voortbouwt op bestaande sociaal-culturele praktijken. De analyse leidt tot de conclusie dat onderzoek in een dualistische structuur waarin wetenschap gescheiden is van vakmanschap niet tot knowhow leidt, maar tot knowledge that. Vanuit deze stelling wordt gereageerd op het onlangs verschenen rapport van het ministerie van OCenW “Wetenschap en Vakmanschap (Coonen en Nijssen, 2012).”

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-01

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Discussie: Wetenschap en vakmanschap en de toekomst van de onderwijs/leerwetenschappen. (2023). Pedagogische Studiën, 89(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14287