Discussie: Behandeling zonder diagnose. Bespreking CPB Policy Brief 2011/05.

Auteurs

  • H. Luyten

Trefwoorden:

Samenvatting

De “policy brief” over Nederlandse onderwijsprestaties van het Centraal Planbureau bespreekt de toestand van het Nederlandse onderwijs en stelt een aantal maatregelen ter verbetering voor (Van der Steeg, Vermeer, en Lanser, 2011). Belangrijke verdienste van het CPB-rapport is de aandacht voor het economische belang van goed onderwijs. Daarnaast wordt nadrukkelijk gewezen op de relatief lage prestaties van de hoogst scorende leerlingen in Nederland. De maatregelen die men voorstelt om de “patiënt” (het onderwijs) te behandelen lijken echter lang niet allemaal even zinvol. Men toont zich erg optimistisch over de effecten van vroege selectie en accountability en heeft weinig oog voor de risico’s en nadelen die hiermee gepaard gaan.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-01

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Discussie: Behandeling zonder diagnose. Bespreking CPB Policy Brief 2011/05. (2023). Pedagogische Studiën, 89(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14293