Motieven, verwachtingen, leerconcepties en leeroriëntaties van reguliere en academische studenten aan lerarenopleidingen basisonderwijs bij aanvang van de studie

Auteurs

  • S. Wal-Maris der van
  • J. Geldens
  • D. Beijaard

Trefwoorden:

Samenvatting

Dit artikel beschrijft een studie naar motieven voor de keuze van de opleiding en het beroep, verwachtingen ten aanzien van kennisverwerving, leerconcepties en leeroriëntaties van reguliere en academische voltijdstudenten aan lerarenopleidingen basisonderwijs bij aanvang van de studie. Sinds september 2008 is het voor studenten die aan de toelatingseisen voldoen mogelijk te kiezen voor een academisch opleidingstraject tot leraar basisonderwijs. Kennis over de groep studenten die kiest voor een dergelijk traject ontbreekt nagenoeg. Voor deze studie is een vragenlijst ontwikkeld en afgenomen bij 1326 pas begonnen studenten van 16 lerarenopleidingen basisonderwijs. De data zijn geanalyseerd met behulp van meerniveau-analyses. Studenten aan lerarenopleidingen basisonderwijs blijken sterke pedagogische, didactische en vakinhoudelijke motieven te hebben, zien leren als het verwerven van toepasbare kennis en hebben een beroepsgerichte leeroriëntatie. Academische studenten hebben echter minder pragmatische en hedonistische en meer innovatiegerichte motieven dan reguliere studenten. Ook verwachten zij meer onderwijs gericht op onderzoek en innovatie en hechten zij minder waarde aan samenwerken met medestudenten dan reguliere studenten. Deze uitkomsten bieden aanknopingspunten voor de profilering en (her)inrichting van academische opleidingstrajecten voor leraren basisonderwijs.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-01

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Motieven, verwachtingen, leerconcepties en leeroriëntaties van reguliere en academische studenten aan lerarenopleidingen basisonderwijs bij aanvang van de studie. (2023). Pedagogische Studiën, 89(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14295