Cross-professionele samenwerking in de context van ontwikkel- en onderzoeksprojecten in het voortgezet onderwijs

Auteurs

  • W. Schenke
  • M. Volman
  • J. Driel van
  • F. Geijsel
  • H. Sligte

Trefwoorden:

Samenvatting

In ontwikkel- en onderzoeksprojecten op middelbare scholen is sprake van cross-professionele samenwerking tussen betrokkenen uit de praktijk en externe onderzoekers/adviseurs. Dit artikel presenteert een analyse van deze samenwerking aan de hand van de onderzoeksvraag: Wat is de aard van de cross-professionele samenwerking tussen docenten, schoolleiders en onderwijsonderzoekers/adviseurs in ontwikkel- en onderzoeksprojecten in termen van redenen voor samenwerking, rol- en taakverdeling, en communicatiestructuur? Gegevens zijn verzameld in interviews met betrokkenen uit twaalf projecten, uit documenten en kennisdeelbijeenkomsten. De resultaten laten zien dat de verschillende participanten dezelfde redenen voor samenwerking kunnen hebben, maar ook dat externe onderwijsonderzoekers/adviseurs aanvullende doelen kunnen hebben. Bij rol- en taakverdeling is van belang wie sturing geeft aan onderzoek en ontwikkeling en welke onderzoekstaken iedere betrokkene oppakt. De communicatiestructuur hangt samen met de rol- en taakverdeling, maar ook met de grootte van het project. Op basis van de resultaten zijn vier typen samenwerking onderscheiden, die een verschil laten zien in de mate van sturing van onderzoek door de school en door de externe partij.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-01

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Cross-professionele samenwerking in de context van ontwikkel- en onderzoeksprojecten in het voortgezet onderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 89(6). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14302