De R&D functie in het onderwijs: drie modellen voor kennisbenutting en -productie

Auteurs

  • J. Voogt
  • S. McKenney
  • N. Roblin
  • B. Ormel
  • J. Pieters

Trefwoorden:

Samenvatting

In deze reviewstudie werden drie modellen onderzocht op de wijze waarop zij de relatie tussen onderzoek en praktijk vormgeven: Research Development Diffusion (9 studies), design research (18 studies); en de kennisgemeenschap (12 studies). De studies zijn geanalyseerd op drie aspecten: actoren en hun rollen, gebruikte kennisbronnen, en kennisproductie. De uitkomsten van de review geven een beeld van de interactie tussen onderzoekers en practici, het gebruik van kennis, en de bijdrage aan de productie van nieuwe kennis. Op basis van de bevindingen pleiten wij voor expliciete aandacht voor de methodologie van onderwijskundig ontwerpen om de schakel tussen onderzoek en praktijk op natuurlijke wijze vorm te geven.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-01

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De R&D functie in het onderwijs: drie modellen voor kennisbenutting en -productie. (2023). Pedagogische Studiën, 89(6). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14305