Burgerschapscompetenties van jongeren in Nederland
Trefwoorden:
Samenvatting
In dit artikel worden de resultaten gepresenteerd van een landelijk onderzoek naar de burgerschapscompetenties van jongeren in het basis- en voortgezet onderwijs. Burgerschapscompetenties is gedefinieerd als de kennis, vaardigheden, attituden en reflectie die jongeren in een democratische en pluriforme samenleving nodig hebben om de sociale taken waarmee ze in hun alledaagse leven geconfronteerd worden adequaat te kunnen vervullen. De vragenlijst Burgerschapscompetenties is afgenomen bij 16000 leerlingen van groep 8 van het primair onderwijs en leerjaar 3 van het voortgezet onderwijs. Met behulp van variantie- en partiële correlatieanalyses zijn verschillen tussen leerlingen in onderlinge samenhang geanalyseerd. De resultaten laten verschillen zien met betrekking tot sekse, leeftijd, cognitief niveau, SES en herkomst van de leerling, evenals verschillen in burgerschapscompetenties die samenhangen met de stedelijke omgeving van de school waarop de leerlingen zitten.