Evaluatie van een beoordelingssysteem voor de kwaliteit van competentieassessments

Auteurs

  • S. Wools
  • P. Sanders
  • T. Eggen
  • L. Baartman
  • E. Roelofs

Trefwoorden:

Samenvatting

In dit artikel wordt de ontwikkeling van een beoordelingssysteem voor de kwaliteit van competentie-assessments beschreven. De ontwikkeling is gestuurd door principes van ontwerponderzoek. In de beschrijving van het onderzoek wordt volgens een indeling in drie fases achtereenvolgens de ontwerpopdracht geformuleerd, het prototype beschreven en wordt er gerapporteerd over een uitgevoerd evaluatieonderzoek. Tijdens het evaluatieonderzoek werd het beoordelingssysteem voor de kwaliteit van competentie-assessments door elf assessmentexperts gebruikt om de kwaliteit van een Centraal Schriftelijk en Praktisch Examen Transport en Logistiek te beoordelen. In het artikel wordt geconcludeerd dat het beoordelingssysteem in de huidige vorm nog niet geschikt is voor de beoordeling van de kwaliteit van competentieassessments. Want hoewel assessmentexperts het in principe eens zijn met gemaakte ontwerpkeuzes is het noodzakelijk om de gebruikersvriendelijkheid te verhogen. Daarnaast zal ook de beoordelaarsovereenstemming verhoogd moeten worden om een goede beoordeling van kwaliteit mogelijk te maken.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-08

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Evaluatie van een beoordelingssysteem voor de kwaliteit van competentieassessments. (2023). Pedagogische Studiën, 88(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14319