Discussie: Bruikbaarheid van internationaal vergelijkende surveys naar leerprestaties.
Trefwoorden:
Samenvatting
De laatste jaren nemen de resultaten van internationaal vergelijkende surveys een steeds grotere plaats in het debat over de staat van ons onderwijs. Systematische vergelijking van de prestaties van leerlingen begon al in de jaren zestig van de vorige eeuw. Sinds de jaren negentig zijn die internationale prestatiemetingen geïnstitutionaliseerd in twee verschillende organisaties. De eerste is de International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA), een organisatie opgezet door vertegenwoordigers van nationale regeringen en onderzoekers. Deze organisatie is bekend door zijn, om de vier jaar herhaalde, studies naar wiskunde en exacte vakken (Trends in International Mathematics and Science Study of kortweg TIMMS) en de, om de vijf jaar herhaalde, toetsen van leesvaardigheid (Progress in International Reading Literacy Study; PIRLS). De toetsen voor TIMMS en PIRLS worden afgenomen in groep 6 van de basisschool (internationaal 4th grade) en in geval van TIMMS ook in de tweede klas van het voortgezet onderwijs (internationaal 8th grade).