Sociale vergelijking in het onderwijs: Inleiding op het themanummer

Auteurs

  • M. Werf der van

Trefwoorden:

Samenvatting

In dit themanummer is een viertal artikelen opgenomen die zijn gebaseerd op het onderzoek dat is verricht in het kader van het NWO-aandachtsgebied “Psychologische determinanten van onderwijsresultaten”, dat is uitgevoerd gedurende de periode 2001 tot en met 2006, alsmede op het NWO-Aspasia-project dat heeft gelopen van 2003 tot begin 2008. Zowel het aandachtsgebied als het Aspasiaproject waren ‘opgehangen’ aan de grootschalige landelijke cohortstudies in het voortgezet onderwijs, de zogenaamde Voortgezet Onderwijs Cohort Leerlingen (VOCL) cohorten. De achtergrond voor de aanvullende studies was dat het Nederlandse schoolloopbaanonderzoek zich tot dusver vooral had gericht op het verklaren van verschillen in onderwijsresultaten vanuit achtergrondkenmerken van leerlingen, zoals sekse, sociaal milieu, etniciteit en gezinskenmerken.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-08

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Sociale vergelijking in het onderwijs: Inleiding op het themanummer. (2023). Pedagogische Studiën, 88(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14326