Naar curriculaire samenhang in de onderbouw van het voortgezet onderwijs

Auteurs

  • N. Nieveen
  • A. Handelzalts
  • I. Eekelen van

Trefwoorden:

Samenvatting

Afgelopen jaren hebben veel scholen vooronderbouw van het voortgezet onderwijs in Nederland gewerkt aan een samenhangend curriculum van de school. Daarmee begaven scholen zich op het (voor veel scholen nieuwe)pad van het gezamenlijk doordenken en ontwikkelen van het schoolcurriculum. In het onderzoek dat in deze bijdrage wordt beschreven stond de vraag centraal hoe scholen tot dergelijke samenhang komen en welke lessen daaruit te trekken zijn voor de toekomst. Via casestudies is het werk binnen vijf verschillende scholen in kaart gebracht. Crosscase-analyses maken een aantal interessante patronen zichtbaar. De opdracht om tot een samenhangend curriculum te komen werd veelal zonder duidelijke instructies aan teams gedelegeerd. Teams werkten vooral aan horizontale samenhang via vakoverstijgende projecten. Docenten bleken doorgaans weinig zicht te hebben op samenhang in het bestaande schoolcurriculum en zoeken ondersteuning bij het analyseren van het bestaande curriculum en het ontwikkelen van het toekomstige schoolcurriculum. De ondersteuningsbehoefte hangt af van de mate waarin teams gemotiveerd en bekwaam zijn de curriculaire taak uit te voeren en de mate waarin teams gewend zijn het aangaan van discussies over het schoolcurriculum. De bijdrage sluit af met een nadere beschouwing van de bevindingen en adviezen voor toekomstige curriculumontwikkelactiviteiten binnen scholen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-08

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Naar curriculaire samenhang in de onderbouw van het voortgezet onderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 88(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14332