Effectiviteit van facultatief aansluitonderwijs wiskunde in de transitie van voortgezet naar hoger onderwijs

Auteurs

  • D. Tempelaar
  • B. Rienties
  • W. Kaper
  • B. Giesbers
  • L. Gastel van
  • E. Vrie de van
  • H. Kooij der van
  • H. Cuypers

Trefwoorden:

Samenvatting

Wat is het effect van vrijwillig aansluitonderwijs, zoals het remediërend wiskundeonderwijs dat op veel instellingen voor hoger onderwijs wordt gegeven ter verbetering van de doorstroom? Bepaling van de doelmatigheid van dit onderwijs wordt bemoeilijkt door selectie-effecten die kunnen optreden: deelnemers aan aansluitonderwijs zullen in het algemeen andere achtergrondkenmerken hebben dan niet-deelnemers. In deze empirische studie wordt gebruik gemaakt van een breedspectrum van achtergrondkenmerken om een gecorrigeerd behandelingseffect te bereken op basis van de propensityscore-methode. Analyse van vijf cohorten met 4.500 studenten geeft aan dat selectie-effecten inderdaad optreden, maar dat na correctie daarvoor een substantieel behandelingseffect resteert, inde orde van grootte van 50% van het effect veroorzaakt door het volgen van wiskunde opB-niveau in de vooropleiding. Een resultaat dat aangeeft dat aansluitproblemen veroorzaakt door internationalisering van hoger onderwijs op adequate wijze kunnen worden aangepakt.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-08

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Effectiviteit van facultatief aansluitonderwijs wiskunde in de transitie van voortgezet naar hoger onderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 88(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14333