Selectie en differentiatie in het Nederlandse onderwijsbestel. Gelijkheid, burgerschap en onderwijsexpansie in vergelijkend perspectief
Trefwoorden:
Samenvatting
Dit artikel bespreekt het rapport “Vroeg of laat” van de Onderwijsraad, over het Nederlandse stelsel van vroege selectie. Ik beargumenteer, ten eerste, dat het rapport te weinig aandacht heeft voor sociale ongelijkheid als consequentie van vroege selectie, en stel dat de aanbevelingen ontoereikend zijn om ongelijkheid te verminderen. Ten tweede geef ik aanvullende empirische ondersteuning aan het pleidooi van de Onderwijsraad om niet-doorstroomvakken aan te bieden aan leerlingen van verschillende onderwijstypen tegelijk. Hiermee wordt de socialiseringsfunctie van onderwijs bevorderd. Ten derde schets ik enkele problemen rondom de doelstelling van toenemende participatie aan het hoger onderwijs. Vroegselecterende systemen zouden lagere participatiecijfers hebben. Ik betoog dat dat misschien helemaal niet zo erg is, en bovendien een kwestie van definitie van hoger onderwijs