Impliciete metingen van groepsstereotiepe houdingen van leraren

Auteurs

  • L. Hornstra
  • L. Bergh den van
  • E. Denessen

Trefwoorden:

Samenvatting

In onderzoek naar de effecten van groepsstereotiepe houdingen die leraren van leerlingen hebben, wordt doorgaans gebruik gemaakt van zelfrapportages, veelal in de vorm van vragenlijsten, om deze houdingen te bepalen. Bij het gebruik van zelfrapportages bestaat het gevaar dat sociaal wenselijke antwoorden worden gegeven. Impliciete methoden uit de sociale psychologie zoals de impliciete associatie test en priming kunnen dan uitkomst bieden. We illustreren het gebruik van deze methoden aan de hand van eigen onderzoek naar de effecten van groepsstereotiepe houdingen van leraren op de prestaties van leerlingen. Dit laat zien dat met impliciete metingen van vooroordelen – in tegenstelling tot vragenlijsten – een relatie kan worden vastgesteld met prestaties van leerlingen uit groepen waarover vooroordelen bestaan.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-08

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Impliciete metingen van groepsstereotiepe houdingen van leraren. (2023). Pedagogische Studiën, 88(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14336