Schooleffectiviteit en prestatieniveau natuuronderwijs in groep 6: secundaire analyses op TIMSS-2007 data

Auteurs

  • M.R.M. Meelissen
  • H. Luyten

Trefwoorden:

Samenvatting

In internationaal perspectief zijn Nederlandse groep 6 leerlingen aanmerkelijk minder goed in natuuronderwijs dan in rekenen-wiskunde. Dit blijkt uit Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS)-2007, waar in 36 landen een internationale toets voor rekenen-wiskunde en natuuronderwijs onder 10- jarige leerlingen is afgenomen. Bovendien is Nederland één van de zeven TIMSS-landen waar jongens significant beter in natuuronderwijs presteren dan meisjes. Aan de hand van het schooleffectiviteitsmodel van Scheerens (2008) is met meerniveau-regressieanalyses op de data van bijna 3300 leerlingen, geëxploreerd in hoeverre de in TIMSS gemeten context-, input-, en procesfactoren samenhangen met toetsprestaties in natuuronderwijs in Nederland. Gecontroleerd voor een aantal leerlingkenmerken (sekse, etniciteit, aantal boeken thuis en wel/geen vertraagde leerling) blijken vooral contextkenmerken (gemiddeld leerlinggewicht van de school en denominatie) voorspellers te zijn van prestaties in natuuronderwijs. Er is tevens een positief verband tussen de perceptie van de schoolleider over het schoolklimaat en de prestaties van leerlingen op de toets. Leerlingen lijken verder beter te presteren op de TIMSS-toets naarmate de leerkracht zich beter toegerust acht om les te geven in de verschillende leerstofonderdelen van natuuronderwijs. Ook het gemiddelde oordeel van de leerlingen over het cognitieve en sociale klimaat in de klas hangt positief samen met prestaties in natuuronderwijs.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-08

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Schooleffectiviteit en prestatieniveau natuuronderwijs in groep 6: secundaire analyses op TIMSS-2007 data. (2023). Pedagogische Studiën, 88(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14340