Discussie: Het niveau en de kwaliteit van leraren in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs: wat is het probleem?

Auteurs

  • K. Veen van

Trefwoorden:

Samenvatting

De centrale stelling in deze discussiebijdrage is dat de kwaliteit van leraren in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs geen urgent probleem is. De beschikbare data, zoals de internationaal vergelijkende PISA- en TIMSS-studies, CITO-peilingen en onderzoek van de Onderwijsinspectie, staan niet toe om rigide conclusies te trekken over de kwaliteit van leraren; meer onderzoek is daarvoor nodig. Als deze data al iets laat zien, dan is het dat de kwaliteit van leraren over het algemeen voldoende is en dat de veelal paniekerige toon in de politiek en het publieke debat onterecht is. Tegelijk kan het onderwijs altijd worden verbeterd omdat lesgeven van zichzelf een ingewikkelde activiteit is. Continue professionele ontwikkeling is daarom relevant, al is onderzoek nodig naar contextspecifieke kenmerken en naar de effectiviteit van werkplekgerelateerde vormen van professionele ontwikkeling.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-08

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Discussie: Het niveau en de kwaliteit van leraren in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs: wat is het probleem?. (2023). Pedagogische Studiën, 88(6). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14346