Ontwikkeling in de pedagogisch didactische vaardigheid van leraren in het basisonderwijs

Auteurs

  • W. Grift de van
  • M. Wal der van
  • M. Torenbeek

Trefwoorden:

Samenvatting

De activiteiten van leraren die een uitdrukking vormen van hun pedagogisch didactische vaardigheid zijn geobserveerd bij steekproeven basisscholen in Nederland, Vlaanderen, Duitsland, Slowakije, Kroatië en Schotland. In deze activiteiten blijkt een hiërarchie te bestaan die loopt van het creëren van een veilig en stimulerend onderwijsleerklimaat naar efficiënt klasmanagement, gevolgd door duidelijke en gestructureerde instructie, het intensiveren van de les, het afstemmen van het onderwijs op verschillen tussen leerlingen en het leerlingen aanleren hoe ze iets moeten leren. Uit kleinschalig cross-sectioneel onderzoek onder Duitse leraren blijkt dat de hoeveelheid arbeidservaringjaren aanvankelijk gelijk oploopt met het niveau in pedagogisch didactische vaardigheid. Na ongeveer het 20e beroepservaringjaar treedt bij de gemiddelde leraar een geleidelijke daling op in het niveau van pedagogisch didactische vaardigheid.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-08

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Ontwikkeling in de pedagogisch didactische vaardigheid van leraren in het basisonderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 88(6). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14348