Leren problemen oplossen met animaties

Auteurs

  • P. Wouters
  • F. Paas
  • J. Merriënboer van

Trefwoorden:

Samenvatting

Het observeren van animated models kan een effectieve instructiemethode zijn voor het leren oplossen van abstracte problemen. Inanimated models geeft een pedagogische agent uitleg bij een animatie waarin een probleem wordt opgelost. In drie experimenten met 4-vwo-leerlingen is onderzocht hoe zulke animated models voor het onderdeel kansberekening geoptimaliseerd kunnen worden. De resultaten van deze onderzoeken geven aan dat geschreven uitleg bij animated models effectief kan zijn. Belangrijk is dat de leerling in staat gesteld wordt de karakteristieken van geschreven uitleg volledig te benutten. Dat kan door leerlingen controle te geven over het tempo van ongesegmenteerde animated models en door het stimuleren van reflectie. Verder blijkt uit de resultaten dat het effect van ontwerprichtlijnen afhankelijk is van de mate van overeenstemming tussen de controle die leerlingen verwachten en de controle die ze daadwerkelijk kunnen uitoefenen. Zowel de theoretische als de praktische implicaties van de bevindingen worden besproken.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-09

Nummer

Sectie

Artikel