Hypermedialeren: de invloed van instructieontwerp, leerlingkenmerken en ondersteuning

Auteurs

  • M. Opfermann
  • K. Scheiter
  • P. Gerjets

Trefwoorden:

Samenvatting

Hypermedialeeromgevingen worden gekenmerkt door een hoge mate van leerlingcontrole. Aan de ene kant kan deze leerlingcontrole zorgen voor meer interesse en motivatie bij de leerlingen, wordt het makkelijker om adaptieve instructie te geven, en kan het de mogelijkheid geven om informatie actief en constructief te verwerken door de leerling de keus te geven om verschillende inhouden en verschillende representaties in verschillende volgordes te bekijken. Aan de andere kant kunnen leerlingen gemakkelijk overdonderd worden en gedesoriënteerd raken door de vele keuzes die ze hebben. Dit artikel geeft een overzicht van vier studies die deinvloed onderzochten van instructieontwerp en individuele leerlingkenmerken op deze trade-off tussen voor- en nadelen van hypermedialeren. Een uitgebreide versie van de cognitievebelastingstheorie die aangepast is aan de specifieke kenmerken van leerlinggecontroleerde instructie heeft als raamwerk gediend om de studies uit te voeren. De studies laten het volgende zien: 1) instructieontwerpprincipes die afgeleid zijn van multimedialeertheorieën zijn niet zo-maar geschikt voor het ontwerp van hypermedia-omgevingen, 2) een hoge mate van leerlingcontrole in vergelijking met een lage mate leidt slechts mondjesmaat tot betere leerprestatiesmet langere leertijden tot gevolg, 3) individuele leerlingkenmerken zoals epistemologische opvattingen en attitudes ten aanzien van het domein, hebben invloed op het wel of niet baat hebben bij hypermedialeren, en 4) ondersteuning kan zelfs nadelig zijn als het leerlingen overweldigt of wanneer het interfereert met reeds bestaande (metacognitieve) vaardigheden.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-09

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Hypermedialeren: de invloed van instructieontwerp, leerlingkenmerken en ondersteuning. (2023). Pedagogische Studiën, 87(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14353