Steunvragen voor zelfverklaringen bevorderen de integratie van multipele representaties

Auteurs

  • K. Berthold
  • C. Große
  • A. Renk

Trefwoorden:

Samenvatting

Als lerenden de informatie in multipele representaties moeten integreren zijn volgens Royen Chi (2005) zelfverklaringen bijzonder geschikt om conceptueel begrip te bevorderen. Maar volgens de cognitievebelastingstheorie kan het genereren van zelfverklaringen bij het leren van complex materiaal ook tot overbelasting van het werkgeheugen leiden (Sweller,2006). Dit roept de vraag op of zelfverklaringen het leren van complexe materialen met multipele representaties kunnen vergemakkelijken. De bevindingen uit drie experimenten waarbij de deelnemers uitgewerkte voorbeelden in de kansrekening bestudeerden, tonen aan dat gevraagde zelfverklaringen bij complexe materialen met multipele representaties inderdaad tot cognitieve overbelasting leiden. De positieve effecten van zelfverklaringenkunnen echter hersteld worden door ondersteunende instructieve maatregelen te nemen, zoals a) met kleurcodes aan elkaar relateren van bij elkaar horende delen uit verschillende representaties (oppervlakte niveau),en b) met steunvragen uitlokken van zelfverklaringen die lerenden helpen om bij elkaar horende delen uit verschillende representaties te integreren (structureel niveau).

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-09

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Steunvragen voor zelfverklaringen bevorderen de integratie van multipele representaties. (2023). Pedagogische Studiën, 87(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14354