Leren met multipele representaties in computer-gebaseerde leeromgevingen

Auteurs

  • T. Jong de
  • T. Eysink
  • J. Merriënboer van

Trefwoorden:

Samenvatting

Multimediale toepassingen hebben de mogelijkheden om leermateriaal aan te bieden vergroot ten opzichte van de meer traditionele presentatievormen als lezingen en schriftelijk materiaal. In computerondersteunde multimediale toepassingen kunnen verschillende representaties (visuele representaties zoals tekst, grafieken, formules, diagrammen, animaties, etc., en auditieve representaties) op een dynamische en geïntegreerde wijze worden aangeboden. Meer nog dan in schriftelijk materiaal komt dan de vraag naar voren wat de meest geschikte representaties of combinaties van representaties zijn. Deze vraag stond centraal in een door de Programmaraad Onderwijsonderzoek van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO/PROO) en de Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) ondersteund aandachtsgebied waarover in dit themanummer verslag wordt gedaan.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-09

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Leren met multipele representaties in computer-gebaseerde leeromgevingen. (2023). Pedagogische Studiën, 87(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14355