Het effect van de Fonologische en Leerpsychologische methode bij leerlingen met dyslexie

Auteurs

  • M.A.R. Gijsel
  • A.M.T. Bosman

Trefwoorden:

Samenvatting

In deze studie is het effect van de Fonologische en Leerpsychologische methode (FenLmethode®) onderzocht bij 392 leerlingen met dyslexie. Er deden 144 leerlingen in de onderbouw (gemiddelde leeftijd 8 jaar), 190 leerlingen in de middenbouw (gemiddelde leeftijd 9,6 jaar) en 58 leerlingen in de bovenbouw (gemiddelde leeftijd 11,1 jaar) van de basisschool mee aan het onderzoek. De effecten van de behandeling zijn onderzocht voor lezen (DMT, EMT, Klepel, AVI-toets) en spellen (PI-dictee). De leerlingen lieten na gemiddeld 8 en 16 individuele behandelingen een significante verbetering zien van hun lees- en spellingprestaties, waarbij de effecten voor het lezen van teksten groter waren dan voor het lezen van losse woorden. Effecten voor het spellen waren beduidend groter dan effecten voor het lezen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-09

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Het effect van de Fonologische en Leerpsychologische methode bij leerlingen met dyslexie. (2023). Pedagogische Studiën, 87(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14359