Een kritische discoursanalyse van het onderwijstijdschrift Klasse: ontwikkelen van een analytisch kader

Auteurs

  • A. Verckens
  • M. Simons
  • G. Kelchtermans

Trefwoorden:

Samenvatting

In dit artikel wordt de werking van het discours in het onderwijstijdschrift Klasse geanalyseerd. Dit tijdschrift is een uitgave van de Vlaamse onderwijsoverheid en bedoeld als informatie- en communicatie-instrument met de onderwijspraktijk. In een pilootstudie van vier nummers van Klasse ontwikkelden we een aangepaste versie van het methodologisch kader van kritische discoursanalyse, met als doel de orde van discours van het tijdschrift te bestuderen. Deze orde van discours wordt afgeleid uit een gedetailleerde analyse van de tekstkenmerken van het tijdschrift. We beschrijven zowel het kader voor de tekstanalyse als de vertogen, genres en profielen die de aspecten van de discoursanalyse uitmaken en illustreren ze aan de hand van concrete tekstfragmenten uit Klasse. Ten slottegaan we in op hoe aan de hand van dit analytisch kader de impliciete positioneringen van de overheid en het onderwijsveld zichtbaar worden, waardoor een beter inzicht ontstaat in de huidige relatie tussen de overheid en de onderwijspraktijk.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-09

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Een kritische discoursanalyse van het onderwijstijdschrift Klasse: ontwikkelen van een analytisch kader. (2023). Pedagogische Studiën, 87(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14364