Een onderzoekende lerarenopleider worden

Auteurs

  • M. Lunenberg
  • F.A.J. Korthagen
  • R.C. Zwart

Trefwoorden:

Samenvatting

Internationale ervaringen laten zien dat onderzoek door lerarenopleiders naar hun eigen praktijk (zelfstudieonderzoek of self-study research) productief is, zowel voor de lerarenopleiders zelf als voor het ‘van onderop’ ontwikkelen van kennis over opleiden. Dit artikel is een verslag van een onderzoek naar de resultaten van het project ”Lerarenopleiders onderzoeken hun eigen praktijk”. In dit project hebben negen lerarenopleiders een onderzoek uitgevoerd in hun eigen opleidingspraktijk. In dit artikel staat de vraag centraal wat dat heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van scholarship en professionele identiteit van de deelnemende lerarenopleiders. Databronnen voor het onderzoek waren digitale logboeken, exitinterviews en follow-up vragenlijsten. De resultaten van het onderzoek naar dit project laten zien dat de participanten groeien als scholars. Bovendien draagt zelfstudieonderzoek doen bij aan de wijze waarop zij hun professionele identiteit ervaren. Zo is er meer vertrouwdheid met theorie en wisselen ze makkelijker van perspectief.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-09

Nummer

Sectie

Artikel