Praktijkgericht onderzoek: goed voor de onderwijskundige, de school, de docent en de leerling?

Auteurs

  • F. Geijsel

Trefwoorden:

Samenvatting

In deze discussiebijdrage worden de drie artikelen uit dit themanummer kritisch beschouwd vanuit drie invalshoeken waarbij de vraag centraal staat: welke aanknopingspunten voor verder onderzoek leveren de artikelen in dit themanummer op? Vanuit de invalshoek van methodologie van praktijkgericht onderzoek komt naar voren dat het evalueren van praktijkgericht onderzoek vanuit de onderliggende validiteitvraagstukken werkbaar blijkt, hoewel in vervolgonderzoek dieper op de vraag naar de haalbaarheid van validiteit op alle aspecten in zal moeten worden gegaan. Een spannend en relevant dilemma daarbij is de vraag of en hoe men de eigen interventie kan onderzoeken. Vanuit de invalshoek van professionaliteit van docenten duidt het themanummer de relevantie van vervolgonderzoek naar vorm en inhoud van academisering en de consequenties daarvan voor onderwijsgevenden. Vanuit de invalshoek van de school als professionele leergemeenschap legt het themanummer de weg bloot voor meer onderzoek naar de betekenis van praktijkgericht onderzoek op scholen voor schoolontwikkeling. In aanvulling op het vernieuwende karakter van de artikelen in dit themanummer wordt tot slot bediscussieerd dat doorvertaling van de opbrengsten van praktijkonderzoek naar de interactie met leerlingen aandacht vraagt, alsmede de rol van de (onderwijs)wetenschapper in professionele gemeenschappen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-09

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Praktijkgericht onderzoek: goed voor de onderwijskundige, de school, de docent en de leerling?. (2023). Pedagogische Studiën, 87(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14372