Burgerschapscompetenties: de ontwikkeling van een meetinstrument

Auteurs

  • G. Dam ten
  • F. Geijsel
  • R. Reumerman
  • G. Ledoux

Trefwoorden:

Samenvatting

In dit artikel wordt de ontwikkeling van een meetinstrument voor burgerschapscompetenties van jongeren in de leeftijd van elf tot zestien jaar beschreven. Burgerschapscompetenties zijn gedefinieerd als het vermogen tot adequaat handelen in sociale situaties die zich voordoen in het dagelijkse leven. Uit de literatuur zijn vier sociale taken afgeleid die exemplarisch zijn voor de burgerschapspraktijken van jongeren: democratisch handelen, maatschappelijk verantwoord handelen, omgaan met conflicten en omgaan met verschillen. Per sociale taak is gedefinieerd wat het adequaat kunnen vervullen van die taak veronderstelt aan kennis, attitude, vaardigheid en reflectie. Het verrichte onderzoek laat een betrouwbaar en valide meetinstrument zien voor het meten van aldus gedefinieerde burgerschapscompetenties

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-09

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Burgerschapscompetenties: de ontwikkeling van een meetinstrument. (2023). Pedagogische Studiën, 87(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14373