Plaatsing van leerlingen met een beperking in het reguliere onderwijs: De ontwikkeling van schoolvaardigheden, competentiebeleving en probleemgedrag

Auteurs

  • E.H. Kroesbergen
  • L. Sontag
  • R.C.M. Steensel van
  • P.P.M. Leseman
  • S.H.G. Ven der van

Trefwoorden:

Samenvatting

In dit artikel wordt gerapporteerd over een onderzoek naar de ontwikkeling van rugzakleerlingen in het basisonderwijs. De ontwikkeling van een aantal rugzakleerlingen (n = 68) is gedurende één schooljaar gevolgd. Met diverse cognitieve toetsen en vragenlijsten over gedragsproblemen en competentiebeleving is nagegaan of de ontwikkeling van rugzakleerlingen in het regulier onderwijs verschilde van die van rugzakleerlingen in het speciaal basisonderwijs (n = 50) en hoe die zich verhield tot die van reguliere leerlingen zonder beperkingen (n = 315). De resultaten tonen dat het cognitieve niveau van de rugzakleerlingen beter was dan dat van vergelijkbare leerlingen in het speciaal basisonderwijs, maar dat de ontwikkeling van beide groepen niet van elkaar verschilde en niet van de referentiegroep van reguliere leerlingen. Rugzakleerlingen in het reguliere onderwijs bleken zich wat betreft zelfbeeld ten opzichte van klasgenoten en leerlingen met een rugzakje in het speciaal basisonderwijs in de loop van het schooljaar ongunstiger te ontwikkelen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-09

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Plaatsing van leerlingen met een beperking in het reguliere onderwijs: De ontwikkeling van schoolvaardigheden, competentiebeleving en probleemgedrag. (2023). Pedagogische Studiën, 87(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14376