Socio-emotionele geïntegreerde leerlingenbegeleiding op school: de constructvaliditeit en betrouwbaarheid van de SEG-vragenlijst

Auteurs

  • K. Jacobs
  • E. Struyf

Trefwoorden:

Samenvatting

De doelstelling van elke onderwijsinstelling zou moeten zijn het stimuleren van de totale ontwikkeling van elk individu. Dit betekent niet alleen de verrijking van de intellectuele of cognitieve ontwikkeling, maar ook het verrijken van de persoonlijk, sociale en emotionele ontwikkeling, wat een geïntegreerde socioemotionele begeleiding van leerlingen op school noodzakelijk maakt. In deze studie wordt de constructvaliditeit en de betrouwbaarheid onderzocht van een instrument om een dergelijke geïntegreerde socio-emotionele leerlingenbegeleiding te meten. Op basis van een factoranalyse – zowel exploratief, confirmatorisch, alsook meerniveau – op de gegevens van 1418 leerkrachten uit de eerste graad van het secundair onderwijs, werd de contructvaliditeit van de Socio-Emotionele Geïntegreerde leerlingenbegeleiding vragenlijst (SEG) nagegaan. Dit leverde een betrouwbaar en valide instrument op bestaande uit 3 delen, 12 schalen en 57 items. De vragenlijst kan gebruikt worden om de geïntegreerde socio-emotionele begeleiding in een school te evalueren, in kaart te brengen, of om een dialoog tussen verschillende partners op school te stimuleren. De beschrijving van het onderliggende theoretische kader, de beschrijving van de SEG-vragenlijst alsook de resultaten van de factoranalyse worden beschreven.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-09

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Socio-emotionele geïntegreerde leerlingenbegeleiding op school: de constructvaliditeit en betrouwbaarheid van de SEG-vragenlijst. (2023). Pedagogische Studiën, 87(6). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14378