Naar praktische ontwerpondersteuning voor docenten

Auteurs

  • F.J.J.M. Janssen
  • J.H. Driel van
  • N. Verloop

Trefwoorden:

Samenvatting

De cruciale rol van docenten bij het implementeren van onderwijsvernieuwingen wordt al lang onderkend. De docent wordt daarbij niet alleen als uitvoerder maar ook als ontwerper van onderwijs beschouwd. Voor het ontwerpen van lessen hebben docenten echter veel minder tijd en middelen ter beschikking dan professionele ontwerpers. In dit artikel wordt daarom een pleidooi gehouden voor de ontwikkeling van praktische ontwerpondersteuning die enerzijds aansluit bij de onderwijsvernieuwing en anderzijds rekening houdt met beperkte tijd en omstandigheden waarin een docent lessen moet ontwerpen. We presenteren een theoretisch kader en een werkwijze voor het ontwikkelen van dergelijke ontwerpondersteuning. Volgens deze werkwijze hebben we ook ondersteuning voor biologiedocenten ontwikkeld en beproefd voor het ontwerpen van lessen waarin leerlingen kennis ontwikkelen over biologische systemen door deze te herontwerpen (ontwerpend leren). Resultaten van het onderzoek laten zien dat de meeste deelnemende docenten met behulp van aangeboden ontwerpondersteuning in staat en bereid zijn lessen te ontwerpen volgens principes van ontwerpend leren.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-09

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp