Schoolsucces van Friese vmbo-leerlingen: verschillen in onderwijspositie, schoolloopbaanrendement en examencijfers tussen leerlingen in Friesland en de rest van Nederland

Auteurs

  • H. Boer de
  • R.J. Bosker
  • M.P.C. Werf der van

Trefwoorden:

Samenvatting

De hoofdvraag van dit artikel is of het schoolsucces in het voortgezet onderwijs verschilt tussen leerlingen in Friesland en de rest van Nederland en of dit verklaard kan worden door prestatieverschillen en/of door andere leerlingkenmerken. Op basis van het databestand VOCL'99 en met behulp van meerniveau-analyse zijn de onderwijspositie, het rendement en de examencijfers onderzocht van 5.301 leerlingen met ten hoogste een vmbo-advies. Zij zijn gedurende vijf jaren gevolgd en van hun is achtergrondinformatie over sociaaleconomische status, sekse, etniciteit, prestatiemotivatie, streefniveau van ouders en thuistaal verzameld. Uit de analyses blijkt dat de onderwijspositie van Friese leerlingen lager is en dat dit verklaard kan worden door de lagere aanvangsprestaties. Er zijn geen rendementsverschillen gevonden, dus het prestatieverschil bij aanvang is gelijk gebleven. Het gemiddelde examencijfer is in Friesland hoger, wat deels verklaard wordt door de verhoogde afstroom in Friesland. De tweede onderzoeksvraag is of meertaligheid van leerlingen prestatieverhogend werkt, maar overtuigend bewijs hiervoor is niet gevonden.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-11

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Schoolsucces van Friese vmbo-leerlingen: verschillen in onderwijspositie, schoolloopbaanrendement en examencijfers tussen leerlingen in Friesland en de rest van Nederland. (2023). Pedagogische Studiën, 86(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14397