Welke overheid voor welk onderwijs? Een kritische studie van Vlaamse beleidsdocumenten

Auteurs

  • A. Verckens
  • M. Simons
  • G. Kelchtermans

Trefwoorden:

Samenvatting

Reeds geruime tijd is er in de onderwijsbeleidsliteratuur sprake van een veranderde relatie tussen overheid en onderwijsveld, die vaak wordt geduid als de overgang van een welvaartsstaat naar een voortgezet liberale vorm van beleid voeren. Hierbij worden een bepaald type overheid en een bepaald type onderwijsveld verondersteld. Aan de hand van een kritische analyse van diverse officiële beleidsdocumenten van de Vlaamse (onderwijs)overheid, gaan we na welk type overheid en type onderwijsveld vandaag in de Vlaamse beleidsteksten verschijnen. Dit blijkt een terugtredende en faciliterende overheid te zijn met het onderwijsveld als ‘klant’ van de overheid en een belangrijke rol voor informatie en communicatie tussen overheid en onderwijsveld. We typeren de relatie tussen de huidige overheid en het onderwijsveld in Vlaanderen als een ‘coachingsrelatie’.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-11

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Welke overheid voor welk onderwijs? Een kritische studie van Vlaamse beleidsdocumenten. (2023). Pedagogische Studiën, 86(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14402