Discussie: Narrativiteit in leerprocessen

Auteurs

  • B. Oers van

Trefwoorden:

Samenvatting

De cultuurhistorische theorie, voorkomend uit het werk van Vygotskij, heeft in Nederland sinds het werk van Van Parreren en Carpay in de jaren 70 tot op de dag van vandaag een productieve ontwikkeling doorgemaakt. Een daarvan wordt zichtbaar in recente uitkomsten van de bestudering van de rol van het taalgebruik in leerprocessen, met name wanneer persoonlijk betekenisvol inzichtelijk leren bij leerlingen op school wordt beoogd. Vanuit een verzet tegen het beschikbaarheidsdenken analyseert het artikel de rol van de taal in de betekenisconstructie, voortbouwend op Vygotskij’s denktheorie. Het artikel beargumenteert met name de stelling dat betekenisvolle leeropbrengsten zichtbaar zijn in de mate waarin leerlingen die opbrengsten in hun eigen taal kunnen uitdrukken. Het leerproces dat daaraan ten grondslag ligt, is gebaseerd op opbouw van topic-predikaatstructuren.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-11

Nummer

Sectie

Artikel