De beroepsbeleving van beginnende leerkrachten in concentratiescholen

Auteurs

  • L. Piot
  • G. Kelchtermans
  • K. Ballet

Trefwoorden:

Samenvatting

In de media en de wetenschappelijke literatuur worden concentratiescholen vaak voorgesteld als problematische werkomgevingen voor leerkrachten. Dit artikel handelt over een kwalitatief-interpretatief onderzoek (single case study) naar de impact van de cultureel diverse leerlingenpopulatie (als kenmerk van concentratiescholen) op de beroepsbeleving van beginnende leerkrachten in één secundaire concentratieschool. Hiertoe werden semi-gestructureerde interviews afgenomen bij zes beginnende leerkrachten en twee mentoren. Alle interviews werden getranscribeerd, gecodeerd en interpretatief geanalyseerd op individueel en schoolniveau. Hoewel de culturele diversiteit aanleiding kan geven tot problemen (bijvoorbeeld problemen met klasmanagement en een bijkomende taakbelasting als gevolg van taalachterstanden bij de leerlingen), beschouwen de beginnende leerkrachten de culturele diversiteit op zichzelf niet steeds als problematisch. Mediërende factoren binnen de schoolorganisatie (de structurele en culturele werkcondities) en het persoonlijke interpretatiekader van de leerkrachten blijken cruciaal voor de uiteindelijke impact van de multiculturaliteit op de beroepsbeleving van leerkrachten. De maatschappelijke idee dat een multiculturele schoolpopulatie de beroepsintrede van leerkrachten per definitie bemoeilijkt, dient aldus genuanceerd te worden.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-11

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De beroepsbeleving van beginnende leerkrachten in concentratiescholen. (2023). Pedagogische Studiën, 86(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14404