Wat doet een Opleider in de school? Een theoretische en empirische verkenning

Auteurs

  • C. Velzen van
  • M. Volman

Trefwoorden:

Samenvatting

In dit artikel beschrijven we de wijze waarop vier schoolopleiders invulling geven aan hun rol als opleider van docenten in opleiding. Deze studenten leren door te participeren in de leerwerkgemeenschap van de school waarbij zij worden gesteund door de schoolopleider. Op basis van theoretische noties, afkomstig uit het opleiden van leraren en het opleiden en leren op de werkplek is het Cognitive Apprenticeship Model nader gespecificeerd. In een casestudie is vervolgens het handelen van vier schoolopleiders beschreven met behulp van dit model. De schoolopleiders gebruiken de hulpmiddelen (zoals leerwerktaken) die zijn ontwikkeld op het opleidingsinstituut en ze zetten hun eigen praktijkkennis als ervaren docent in. Dit leidt wel tot bruikbare tips voor de docenten-in-opleiding (dio’s), maar nauwelijks tot het interpreteren en het uitbreiden van de ervaringen van de dio’s in het licht van concepten en modellen. Van de mogelijkheden die de sociale context van de school biedt, wordt niet structureel gebruik gemaakt.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-11

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Wat doet een Opleider in de school? Een theoretische en empirische verkenning. (2023). Pedagogische Studiën, 86(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14406