Studentbeleving van de onderzoeksintensiviteit van universitaire onderwijsomgevingen

Auteurs

  • R.M. Rijst der van
  • G.J. Visser-Wijnveen
  • T. Verstelle
  • J.H. Driel van

Trefwoorden:

Samenvatting

In universitaire curricula speelt de relatie tussen onderzoek en onderwijs een belangrijke rol. In dit artikel wordt ingegaan op de vraag hoe universitaire studenten de onderzoeksintensiviteit van hun onderwijsomgeving beleven als functie van groepsgrootte, faculteit en studiejaar. Hiertoe is een vragenlijst ontwikkeld, welke is afgenomen bij studenten (n= 201) naar aanleiding van hun ervaring met cursussen uit het aanbod van de faculteiten Geesteswetenschappen en Wiskunde en Natuurwetenschappen van de Universiteit Leiden. De vragenlijst bleek goed geschikt om de studentbeleving van de onderzoeksintensiviteit van onderwijsomgevingen op gedifferentieerde wijze te meten. Met name kwam een duidelijk onderscheid naar voren tussen de beleving van de manier waarop onderzoeksresultaten en –processen in het onderwijs aan bod kwamen, en de beleving van zaken die te maken hebben met wetenschappelijke houding en onderzoeksklimaat. In het algemeen gaven studenten aan het voor hun leren stimulerend te vinden dat onderzoek in het onderwijs aan bod komt. De verwevenheid van onderzoek in het onderwijs werd vooral sterker beleefd naarmate het onderwijs in kleinere groepen werd verzorgd. Vervolgonderzoek is nodig om beter inzicht te krijgen in de invloed van andere factoren op de studentbeleving van onderzoeksintensieve onderwijsomgevingen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-11

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Studentbeleving van de onderzoeksintensiviteit van universitaire onderwijsomgevingen. (2023). Pedagogische Studiën, 86(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14409