Vooruitgang in technisch lezen gedurende het schooljaar en de zomervakantie

Auteurs

  • H. Luyten
  • K. Schildkamp
  • P. Verachtert

Trefwoorden:

Samenvatting

Door de leerwinst gedurende het schooljaar te vergelijken met de leerwinst in de zomervakantie kan het effect van onderwijs op de ontwikkeling van leerlingen in kaart worden gebracht. In deze bijdrage wordt niet enkel de leerwinst, maar ook de spreiding in leerwinst met betrekking tot technisch lezen in beide perioden onderzocht, alsook de verschillen tussen jongens en meisjes en tussen leerlingen met verschillende sociaaleconomische achtergronden. Daarnaast wordt onderzocht wat het gemiddelde effect van één jaar onderwijs is. Belangrijke uitkomsten van dit onderzoek zijn 1) dat onderwijs een absoluut effect op de leesprestaties van leerlingen heeft en 2) dat verschillen in leerwinst tussen leerlingen relatief groot zijn in de zomervakantie. Ongelijkheid tussen leerlingen lijkt vooral te ontstaan wanneer ze niet naar school gaan. Deze uitkomst heeft belangrijke consequenties die in het artikel besproken worden.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-11

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Vooruitgang in technisch lezen gedurende het schooljaar en de zomervakantie. (2023). Pedagogische Studiën, 86(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14415