Heeft een papieren medeleerling een meerwaarde in software handleidingen?

Auteurs

  • H. Meij der van
  • M.J. Weegh de
  • I.H.M. Weber

Trefwoorden:

Samenvatting

In deze studie beschrijven we de ontwerpstappen in de ontwikkeling van een persona (pedagogical agent) voor een softwarehandleiding. Met een cognitieve persona in een handleiding voor vormgevingstaken in Word werd geprobeerd de deelnemers, vmbo-leerlingen, aan te sporen meer te reflecteren om zo tot een beter leerresultaat te komen. Een affectieve persona speelde in op de gemoedstoestanden van de leerlingen. Deze persona moest de stemmingen van de leerlingen tijdens de training gunstig beïnvloeden en bijdragen aan een grotere ervaren relevantie en een hoger zelfvertrouwen na afloop van de training. In een empirische studie werd de invloed van beide personae onderzocht. De cognitieve persona realiseerde niet het verwachte hogere leereffect op een natest of retentietest. De affectieve persona had een significante invloed op de stemming, ervaren relevantie en zelfvertrouwen van de leerlingen. In de discussie plaatsen we de uitkomsten in een breder kader, waaronder het onderzoek naar geanimeerde pedagogische agents.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-11

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Heeft een papieren medeleerling een meerwaarde in software handleidingen?. (2023). Pedagogische Studiën, 86(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14417