Discussie: De relatie tussen onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk verkend in Nederland en Vlaanderen

Auteurs

  • H. Broekkamp
  • R. Vanderlinde
  • B.H.A.M. Hout-Wolter van
  • J. Braak van

Trefwoorden:

Samenvatting

Hoewel de problematische relatie tussen het onderwijsonderzoek en de onderwijspraktijk prominent in de belangstelling staat, is zij tot op heden weinig onderzocht. In deze bijdrage wordt aan de hand van een literatuurstudie, een vragenlijstonderzoek en een focusgroeponderzoek geïnventariseerd welke problemen, oorzaken en oplossingen ten aanzien van de vermeende onderzoek-praktijkkloof naar voren worden gebracht door professionals. Het gaat onder andere om onderzoekers, beleidsmakers, schoolleiders, leraren en intermediairs. Deze verschillende groepen geven aan dat de bruikbaarheid en het gebruik van onderzoek op vele punten verbeterd kan worden en suggereren een eclectische benadering om de kloof te overbruggen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-11

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Discussie: De relatie tussen onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk verkend in Nederland en Vlaanderen. (2023). Pedagogische Studiën, 86(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14418