Primingeffecten in het strategiekeuzeproces bij wiskundetaken onderzocht en bekeken vanuit het perspectief van Siegler’s theorie van strategic change

Auteurs

  • K. Luwel
  • J. Torbeyns
  • V. Schillemans
  • L. Verschaffel

Trefwoorden:

Samenvatting

Deze bijdrage start met een overzicht van de theoretische inzichten van de cognitieve ontwikkelingspsycholoog Robert S. Siegler betreffende de keuze en de ontwikkeling van cognitieve strategieën voor het oplossen van wiskunde-opgaven. We staan vervolgens kort stil bij een van de componenten die onlangs aan Sieglers meest recente model, Strategy Choice And Discovery Simulation (SCADS),zijn toegevoegd, namelijk de zogenaamde primingmodule. Uit deze theoretische component hebben we een concrete hypothese met betrekking tot het optreden van priming-effecten in het strategiekeuzeproces afgeleid en daarna in twee experimenten getest. Beide experimenten bevestigen de hypothese dat de voorafgaande toepassing van een bepaalde strategie een invloed heeft op de daaropvolgende strategiekeuze en bieden als zodanig empirische steun voor het belang van priming-effecten bij het maken van strategiekeuzes bij wiskunde-opgaven. We besluiten met enkele kritische kanttekeningen bij de waarde van het besproken theoretisch kader voor het onderzoek naar strategiekeuze op het domein van het (aanvankelijk) rekenen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-11

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Primingeffecten in het strategiekeuzeproces bij wiskundetaken onderzocht en bekeken vanuit het perspectief van Siegler’s theorie van strategic change. (2023). Pedagogische Studiën, 86(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14426