Dual process-theorieën toegepast op het (leren) oplossen van wiskundige problemen

Auteurs

  • E. Gillard
  • W. Dooren van
  • W. Schaeken
  • L. Verschaffel

Trefwoorden:

Samenvatting

Het onderscheid tussen heuristische/intuïtieve en analytische redeneerpatronen wordt vaak aangehaald om het ondermaats presteren van mensen op een variëteit aan taken te verklaren. Zowel binnen de vakspecifieke psychologie van het wiskundeonderwijs als binnen dealgemene cognitieve psychologie wordt veelvuldig verwezen naar dit onderscheid. We geven eerst een overzicht van de het dual process-kader, dat in de algemene cognitieve psychologie veel gebruikt wordt om heuristische van analytische redeneerpatronen te onderscheiden. We gaan daarbij in op de kern van de theoretische assumpties, en enkele belangrijke onderzoekslijnen en -methoden. Daarna slaan we de brug naar de vakspecifieke psychologie van het wiskundeonderwijs. We bespreken eerst eigen onderzoek waarin we het overmatige gebruik van proportionele oplossingsmethoden geïnterpreteerd hebben volgens een dual process-kader en aan de hand van methoden, ontleend aan de algemene cognitieve psychologie. Vervolgens bespreken we de intuitive rules-theorie en geven we een overzicht van de meest recente experimentele studies in dat gebied.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-11

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Dual process-theorieën toegepast op het (leren) oplossen van wiskundige problemen. (2023). Pedagogische Studiën, 86(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14427