Executieve functies en de ontwikkeling van (voorbereidende) rekenvaardigheid

Auteurs

  • E. Kroesbergen
  • S. Ven der van
  • M. Kolkman
  • J. Luit van
  • P. Leseman

Trefwoorden:

Samenvatting

Uit recent onderzoek blijkt dat executieve functies belangrijke voorspellers zijn voor individuele verschillen in de ontwikkeling van(voorbereidende) rekenvaardigheid van kinderen. Executieve functies vormen een containerbegrip voor verschillende complexe vaardigheden die nodig zijn voor een doelgerichte uitvoering van taken, zoals 1) de inhibitie van dominante reacties, 2) het wisselen (shifting) tussen verschillende responssets en 3) updating voor de opslag van tijdelijke gegevens en het herzien van deze informatie als nieuwe input dit vereist. In deze bijdrage wordt nader ingegaan op de rol van de drie executieve functies in de ontwikkeling van vroege rekenvaardigheid. Dit wordt toegelicht aan de hand van twee studies onder respectievelijk 93kleuters en 26 leerlingen uit groep 3. De resultaten van dit onderzoek laten zien dat de up-datingfactor de belangrijkste voorspeller is van rekenvaardigheid in groep 1 tot 3. De conclusies worden besproken in het licht van de validiteit van het gemaakte onderscheid tussen de onderscheiden executieve functies.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-11

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Executieve functies en de ontwikkeling van (voorbereidende) rekenvaardigheid. (2023). Pedagogische Studiën, 86(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14428