Discrepanties tussen schoolexamen- en centraal examencijfers bij allochtone leerlingen.Omvang en verklaringen

Auteurs

  • L. Rekers-Mombarg
  • G. Harms
  • M. Werf der van

Trefwoorden:

Samenvatting

Uit eerder onderzoek is bekend dat de cijfersop het centraal examen voortgezet onderwijs(vo) gemiddeld lager zijn dan de schoolexamencijfers en dat dit voor allochtone leerlingen in sterkere mate geldt. In dit onderzoek worden individuele examencijfers geanalyseerd van 15.153 leerlingen in het Voortgezet Onderwijs Cohort Leerlingen 1999 onderzoeken landelijke eindexamencijfers 2006 van vwo-leerlingen. De resultaten van deze analyses bevestigen beide constateringen. De extra discrepantie tussen de beide examencijfers bij allochtone leerlingen varieert per onderwijstype, per vakkencluster en per etnische subgroep en loopt op tot bijna 1 (cijfer)punt. Voorts blijkt uit meerniveau-analyses dat de discrepantie tussen beide examencijfers samengaat met minder goede objectieve leerprestaties en meer ijver bij leerlingen in de onderbouw van het vo. De onderzoeksresultaten ondersteunen de hypothese dat de extra discrepantie bij allochtone leerlingen deels berust op overwaardering van hun prestaties in het vo, inclusief het schoolexamen. De aard van het schoolexamen (geringere leerstofomvang, herkansingen en meer subjectieve beoordelingen) draagt waarschijnlijk bij aan die overwaardering.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-11

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Discrepanties tussen schoolexamen- en centraal examencijfers bij allochtone leerlingen.Omvang en verklaringen. (2023). Pedagogische Studiën, 86(6). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14431