Een dynamische test voor cognitieve vaardigheden van anderstalige nieuwkomers in het secundair onderwijs in Vlaanderen

Auteurs

  • E. Gaer
  • K. Verschueren
  • E. Buyse
  • V. Germeijs
  • W. Magez

Trefwoorden:

Samenvatting

In een steekproef van 462 leerlingen uit de Onthaalklas Anderstalige Nieuwkomers (OKAN)werden de psychometrische eigenschappen van de Covaar-II, een cognitieve-vaardigheden-test, geëvalueerd. Deze evaluatie gebeurde zowel voor de oorspronkelijke versie met uitgebreide oefenfase als voor een versie met beperkte oefenfase. Het gebruik van een oefen-fase is kenmerkend voor de Dynamische Test-beweging, waar de Covaar-II bij aanleunt. De uitgebreidheid van de oefenfase bleek geen effect te hebben op de Covaar-II-scores. Ook betrouwbaarheid en validiteit waren in beide afnamecondities vergelijkbaar en goed. Beide versies van de test kunnen bij deze doelgroep dus worden afgenomen en de keuze zal afhangen van andere dan psychometrische overwegingen

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-11

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Een dynamische test voor cognitieve vaardigheden van anderstalige nieuwkomers in het secundair onderwijs in Vlaanderen. (2023). Pedagogische Studiën, 86(6). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14433