Affix-informatie, woordenboekgebruik en transfer bij tweede-taalverwervers in een adaptieve elektronische leeromgeving

Auteurs

  • I.I.C.M. Milliano de
  • A. Vermeer
  • G.J. Hootsen
  • R. Werf der van

Trefwoorden:

Samenvatting

Bij 72 volwassen tweede-taalverwervers is het gebruik onderzocht van een digitaal woordenboek met informatie over woordvormingregels bij het lezen van teksten in een adaptieve e-learning-omgeving. In een voortoetstreatment-natoets-design is gekeken of er verschillen waren tussen leerders bij het leren van affixen (bijvoorbeeld on- en -loos) en of er transfer van affixkennis plaatsvindt naar woorden die niet in de teksten stonden. De resultaten laten zien dat zowel hoog- als laagtaalvaardige leerders significant vooruitgaan op de woordvormingtoets, mede dankzij het gebruik van de adaptieve elektronische leeromgeving waarin de moeilijkheidsgraad van teksten automatisch afgestemd was op het taalniveau van een leerder. De proefpersonen boeken ook leerwinst op de items die niet in de teksten voorkwamen. Daarbij hebben degenen die affixinformatie raadpleegden een hogere winst dan degenen die dat niet deden. Deze uitkomsten zijn te interpreteren als transfer van affixkennis, opgedaan bij het raadplegen van affixinformatie bij de tekstitems, en overgedragen naar woorden die niet in de teksten stonden.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Affix-informatie, woordenboekgebruik en transfer bij tweede-taalverwervers in een adaptieve elektronische leeromgeving. (2023). Pedagogische Studiën, 85(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14451