Worstelen met werkdruk. De ervaring van intensificatie bij leerkrachten in het basisonderwijs

Auteurs

  • K. Ballet
  • G. Kelchtermans

Trefwoorden:

Samenvatting

De voorbije jaren hebben leerkrachten tal van veranderingen op zich zien afkomen. Vele van deze verwachtingen grijpen diep in op de dagelijkse praktijk van leerkrachten en gaan gepaard met toenemende werkdruk. In dit artikel rapporteren we over een onderzoek waarin de relatie tussen de veranderingsoproepen enerzijds en de beleving van de beroepssituatie door de leerkrachten anderzijds ontrafeld wordt. Meer bepaald wordt blootgelegd hoe processen van interpretatie en betekenisgeving binnen de specifieke culturele en structurele werkcondities van een concrete school de feitelijke impact van de veranderingen bepalen. Vanuit een kwalitatief-interpretatieve benadering werd een meervoudige case study design opgezet en uitgevoerd in Vlaamse basisscholen. Het onderzoek vormt een verdieping en verfijning van de oorspronke - lijke intensificatiethese van Apple (1986). Als bijdrage tot de theorievorming over de werkcondities van leerkrachten (teachers’ work lives) schuiven de auteurs als centrale notie het begrip ervaring van intensificatie naar voren. De analyse reveleert onder meer de complexe mediërende processen van bufferen en filteren door de werkcondities ten aanzien van oproepen tot verandering en nieuwe verwachtingen en laat ook zien welke cen trale rol het professioneel zelfverstaan van de betrokken leerkrachten daarin speelt.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Worstelen met werkdruk. De ervaring van intensificatie bij leerkrachten in het basisonderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 85(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14453