Notitie: Versterking leerkracht?
Trefwoorden:
Samenvatting
Het kabinet wil ruim 1 miljard euro investeren in de positie van de leraar. Deze middelen zijn hard nodig om te zorgen voor concurrerende arbeidsvoorwaarden in het onderwijs, maar vragen wel om een gedifferentieerde inzet: er bestaan grote verschillen in lerarentekorten tussen verschillende regio’s, onderwijstypen en vakken. Afgezien van enkele gerichte impulsen worden de middelen echter relatief gelijkmatig verdeeld over verschillende scholen. Op die manier komt een deel van de middelen terecht bij scholen waar de tekorten minder nijpend zijn. Verder zal moeten worden afgewacht in hoeverre scholen zelf hun middelen effectief zullen gebruiken om te investeren in de kwaliteit van de docent. Helaas is de kwaliteit van de docent maar voor een klein deel af te leiden uit meetbare criteria zoals opleidingsniveau en ervaring. Scholen hebben daardoor de neiging om de beloningsdifferentiatie vooral te koppelen aan taken en verantwoordelijkheden van docenten buiten het klaslokaal. Ook beloningsverschillen tussen vakken lijken vaak taboe. Het negeren van de economische wet van de schaarste gaat echter ten koste van de kwaliteit van docenten.