Een Nederlandstalige versie van de ATI: een valide instrument om onderwijsaanpak van docenten in het hoger onderwijs te meten?
Trefwoorden:
Samenvatting
De Approaches to Teaching Inventory (ATI, Trigwell en Prosser, 1996) wordt gebruikt om de onderwijsaanpak van docenten hoger onderwijs in kaart te brengen. Analyses naar de validiteit en betrouwbaarheid van de originele, Engelstalige ATI leverden positieve resultaten op (Trigwell en Prosser, 2004). In deze studie gaan we na of deze ook gelden voor de Nederlandstalige versie die wij ontwikkelden. Data werden verzameld bij 377 docenten aan de Universiteit Antwerpen en drie Antwerpse hogescholen. Confirmatorische factoranalyses en principale factoranalyses met oblieke rotatie wijzen in de richting van een model met subfactoren die onder te brengen zijn onder twee hoofdfactoren. Op basis van dit verkennend onderzoek kunnen we de betrouwbaarheid en de validiteit van onze actuele Nederlandstalige versie van de ATI onderschrijven. Bijgevolg is het instrument inzetbaar wanneer men in onderwijsonderzoek of -praktijk de onderwijsaanpak van docenten in kaart wil brengen. Vervolgonderzoek naar het gebruik van de ATI in verschillende contexten is wenselijk.