Discussie ‘Tripliek: een onnodig gecompliceerde voorstelling van zaken’

Auteurs

  • R.J. Bosker

Trefwoorden:

Samenvatting

In hun dupliek als volgende stap in de discussie over evidence based onderwijs, betogen Gravemeijer en Kirschner (2008) dat ik een essentiëel onderscheid tussen procesgerichte en resultaatgerichte causaliteit over het hoofd zie, dat ik ze niet heb kunnen overtuigen dat echte experimenten in het onderwijs uitvoerbaar en betaalbaar zijn, en dat ik een confectie- in plaats van een maatwerkaanpak proclameer. In deze tripliek wordt het standpunt verdedigd dat het onderscheid in typen causaliteit de zaak onnodig compliceert, dat de bewering dat iets moeilijk is, niet wel zeggen dat het niet kan geschieden, en dat de taak van de onderwijskunde als toegepaste discipline inderdaad de levering van confectiewerk betreft waarvan we weten dat het gunstige effecten bij leerlingen teweeg brengt. Voorts wordt betoogd dat niet beweerd is dat evidentie alleen tot stand kan komen door experimenten met aselecte toewijzing van leerlingen, leerkrachten en scholen aan controle en experimentele condities.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Discussie ‘Tripliek: een onnodig gecompliceerde voorstelling van zaken’. (2023). Pedagogische Studiën, 85(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14469