Op weg naar congruentie tussen opleiden en beoordelen van docenten: een raamwerk voor competent handelen

Auteurs

  • E. Roelofs

Trefwoorden:

Samenvatting

Een van de voorwaarden voor de alom bepleite congruentie tussen competentiegericht opleiden en assessment is het hanteren van een gemeenschappelijk referentiekader voor verschillende betrokkenen. In dit artikel wordt een model voor competent handelen gepresenteerd, dat die functie kan vervullen. Het is ontwikkeld in de context van het docentenberoep, maar wordt ook toegepast op andere beroepsdomeinen. Het model kan een basis bieden voor het ontwerpen en uitvoeren van valide en betekenisvolle assessments. Gebruikmakend van het model kunnen assessmenttaken worden ontworpen waarin verschillende deelprocessen van competent handelen vertegenwoordigd zijn, zoals die zich afspelen bij de uitvoering van beroepstaken in kritische beroepssituaties. Betoogd wordt dat door uit te gaan van dit model, de kans op gebruik van resultaten van assessments voor verder leren wordt vergroot. Immers, de assessments leveren niet alleen prestatiematen op, maar bieden ook zicht op de afgelegde weg naar de geleverde prestatie en de weg naar een eerstvolgend niveau van competent handelen

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Op weg naar congruentie tussen opleiden en beoordelen van docenten: een raamwerk voor competent handelen. (2023). Pedagogische Studiën, 85(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14472